Чи має право кондуктор не брати зношені купюри або висаджувати, якщо немає решти?

загрузка...

Сьогодні основна тема, яка турбує сумчан і жителів області, це здоров’я, карантин, ажіотаж в магазинах, відсутність масок, тощо. Але карантин закінчиться, сподіваємося, що це станеться скоро, тому продовжуємо розповідати про пересічні ситуації, з якими стикаються багато людей.

Напевно багато сумчан стикалися з подібним коли, розраховуючись за товар на касі їм казали: «Я таку купюру не прийму, бо у мене її ніхто на здачу не візьме. Інших грошей немає?» А ось інших грошей немає! Що робити?

На жаль, такі ситуації трапляються часто і менше їх не стає. Ще до карантину до нас звернулася сумчанка Антоніна:

— Вранці буває так, що немає дрібних грошей в кишені, і поміняти ніде. Тому доводиться в транспорті давати за проїзд то, що є. І ось сідаю я приблизно о 7.30 в тролейбус №5 в бік центру. Даю кондуктору 200 гривень, та глянула на мене і каже: «У мене немає решти. Де я вам з ранку стільки грошей наберу? Запитайте у пасажирів, може, поміняють. У ваших інтересах це зробити, тому що на лінії контроль ». І пішла далі по салону.

Я можу зрозуміти і її. Але і я не знаю, де взяти купюру менше. Порилася у себе в сумці і ледве нашкрябала 4 гривні. Три — дрібницею і одна паперова, але вона на третину порвана посередині, на згині (тому й завалялася). Підходить кондуктор, даю їй гроші. А вона: «Я не візьму цю гривню» — і повертає мені гроші назад! Знову даю їй 200 гривень, та — відмовляється, здачі у неї немає і взагалі вона не банк, щоб міняти. У підсумку вона у мене взяла ті 4 гривні, але сказала, що квиток не дасть, тому що, якщо у неї в касі підприємства цю гривню не візьмуть, свою вона давати не буде, а за квитки звітує до копійки. А там цілком нормальна гривня. Був би скотч, там буквально сантиметр треба, щоб заклеїти, і все.

На Сумщині 10 осіб з пiдозрою на COVID-19, у тому числi двi дитини… ЧИТАТИ

А через пару днів нам в тролейбусі на здачу дали трохи надірвані посередині 5 гривень. Ми спробували повернути купюру, але кондуктор заперечила: «Ви через 5 гривень будете сперечатися з жінкою?» Заборонений прийом! Тоді ми вирішили розрахуватися цими ж грошима в іншому тролейбусі. І у нас їх не взяли! Кондуктор голосно, на весь салон, заявляла, що пасажири у неї цю купюру не візьмуть, та й в касі КП теж. І той факт, що нам дали ці гроші в іншому тролейбусі, її не переконав.

Ми направили на ім’я директора КП «Електроавтотранс» письмовий запит, в якому описали ситуацію і поцікавилися, чи має право кондуктор не брати купюри з незначними ушкодженнями?

Замість того щоб розібратися в конкретних описаних нами ситуаціях або написати, що з кондукторами буде проведена роз’яснювальна робота, керівництво КП в своїй відповіді написало: «Пошкоджені і зношені грошові одиниці виводяться з обороту не рішенням кондуктора чи водія, а Нацбанком України. Скарг з даного приводу на підприємство не надходило ». Що ж, досить лаконічна відповідь.

Довелося шукати більш розширені пояснення. Отже, відповідно до пункту 2.13 Положення про операції в національній валюті в Україні, затвердженого постановою правління Нацбанку України від 15.12.2004 року №637, підприємства (підприємці) при розрахунках зі споживачами за готівку зобов’язані приймати у сплату за продукцію (товари, роботи, послуги) без обмежень банкноти і монети (у тому числі зношені банкноти і монети) всіх номіналів, які випускає Нацбанк України в обіг і які є дійсним платіжним засобом і не викликають сумніву в їх справжності.

Як передбачено п.4 Правил визначення платіжних ознак та обміну банкнот, розмінних і обігових монет національної валюти України, затверджених постановою правління Нацбанку України від 23.10.2013 року №422, фізичні та юридичні особи зобов’язані без будь-яких обмежень приймати зношені банкноти за всіма видами платежів і для переказів, а банки, крім того, для зарахування на рахунки, вклади, акредитиви та для обміну на придатні до обігу банкноти.

Відповідно до ст.38 ЗУ «Про Національний банк України», зношені та пошкоджені грошові знаки України приймаються й обмінюються безоплатно на нові Нацбанком України та банками України без обмежень сум.

Загалом, з купюрами ми розібралися. Не приймати їх кондуктор або водій, який продає квитки в транспорті КП, не має права. Нагадуємо читачам і працівникам КП, що відсутність розмінних грошей — це проблема того, хто надає послугу.

Відмова в послузі через відсутність розмінної монети є порушенням не тільки ЗУ «Про захист прав споживачів», а й посадових інструкцій.

Якщо у вас відмовляються приймати гроші через зношеність або відсутності здачі в транспорті, зафіксуйте це на відео або показаннями свідків. Це буде потрібно в разі контролю. Якщо вас змусять покинути салон, викликайте поліцію. Ну і останній етап — пишіть скаргу в транспортний відділ Сумської міськради, а також до редакції і ми обов’язково продовжимо почату тему.

shans.com.ua

Оставить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *